Naslovna stranaDetoxLand Pionir - Medeno Srce
Danas je 22.06.2018. Petak
NAJČITANIJE
     
    NAJNOVIJI BROJ
     
    Godina I, Broj 16
      16. jun 2017.


     
    2_4.jpg
     

     

     

     
     
     
     
    Obrazovanje
    Čarobni srpski
    19.11.2014.

    Učenicima mađarske nacionalnosti pružena mogućnost lakšeg savladavanja srpskog jezika

    • Priručnik za srpski kao nematernji jezik, potreba učenika i nastavnika • Mogućnost sticanja funkcionalnog znanja • Osnove gramatike na jednom mestu

    1708_1.jpgDa bi se mladi Subotičani što bolje razumeli, te da bi se deci mađarske nacionalnosti olakšao pristup i ovladavanje srpskim jezikom, Vesna Vajs i Aleksandra Tadić, pofesorke srpskog jezika i književnosti u OŠ “ Sečenji Ištvan”, su osmislile i napisale priručnik za učenike i nastavnike, iz srpskog jezika kao nematernjeg. Naslov priručnika, “Čarobni srpski” korespondira sa idejnom smernicom njegovih zadataka. Učenicima je data uloga čarobnjaka koji rešavajući zadatke, po nivoima, sakupljaju čarobnu snagu, odnosno znanje, da oslobode zmaja strašnih lanaca neznanja. Na taj način ispunjavaju svoju misiju – savladavaju prepreke i uče srpski jezik.

    - Višegodišnji rad sa učenicima koji uče srpski kao nematernji jezik, a dolaze iz sredine u kojoj se govori samo mađarski, pokazao je da postojeći udžbenici, ovim đacima ne pružaju adekvatne zadatke i vežbe.  Pri tome treba imati na umu da se u sredini, kao što je naša, predznanje učenika kreće u rasponu od poznavanja jezika na nivou stranog, do poznavanja srpskog kao maternjeg jezika. U takvoj situaciji, imamo još i udžbenik koji je pisan za sve nacionalne manjine koje žive u Vojvodini, bez obzira kojoj porodici jezika pripadao njihov maternji jezik – objašnjava Vajs, teškoće sa kojima se suočavaju deca mađarske nacionalnosti u pokušaju da savladaju službeni jezik.

    Iako je Aktiv nastavnika za srpski kao nematernji jezik više puta upozoravao i insistirao na tome da se za učenike mađarske nacionalnosti napravi jedan poseban udžbenik, do danas to nije učinjeno. Postojeći školski plan i program je obiman i na veoma visokom nivou, što zahteva značajno predznanje.

    - Programom je predviđena, npr. obrada, pripovetke Ive Andrića, “Most na žepi”. To znanje nije ono što je deci potrebno u svakodnevnoj komunikaciji, jer posle škole oni ne umeju u pekari da traže hleb na srpskom jeziku - kaže jedan od autora i napominje da je ne tako davno, Ministarstvo prosvete nagovestilo, dugo očekivane promene u postojećem programu.

    - S obzirom da je kod nas teško preći sa reči na dela, i da to zahteva vreme, koleginica i ja nismo više mogle mirno da posmatramo generacije koje prolaze kroz školske klupe i izlaze iz osnovnih škola sa nedovoljnim poznavanjem službenog jezika. Zato smo odlučili da napišemo priručnik koji ne zamenjuje, već dopunjuje postojeći udžbenik. Koriste ga nastavnici i učenici na sekcijama, dodatnoj nastavi ili kod obrade domaćih zadataka.

    Na ovaj način, autori su želeli da učenicima mađarskih odeljenja omoguće drugačiji pristup učenju srpskog jezika kao nematernjeg, te su, obzirom na predznanje učenika, zadaci u priručniku urađeni na tri nivoa (osnovni, srednji i napredni). To se prema mišljenju profesorki i u nastavnoj praksi pokazalo kao uspešniji i funkcionalniji metod.  Priručnik je u najvećoj meri urađen u skladu sa Predlogom nastavnog programa za srpski kao nematernji jezik za 5. razrede, Pedagoškog zavoda Vojvodine.

    Iako je zbirka namenjena učenicima 5. razreda, za kratko vreme postala je i oslonac u radu nastavnika viših razreda, što potvrđuje i Sanja Babić, predsednica Aktiva nastavnika za srpski jezik kao nematernji.

    - U našoj školi, priručnik se koristi i u 8. razredima, dok sam u razgovoru sa kolegama saznala da ga pojedini profesori koriste i u srednjim školama. To ne čudi, jer ovaj priručnik sadrži osnovu gramatike srpskog jezika, što znači da se u njemu nalazi kompletna gramatika koja vam je potrebna za svakodnevni govor – objašnjava Babić, profesorka srpskog jezika kao nematernjeg u Školi “Majšanski put”, i dodaje da se u njemu nalazi i deo koji sadrži toliko neophodne govorne vežbe, te da bi trebalo da se neki naredni priručnik zasniva samo na njima. – Iako smo očekivali da će upoznavanje sa Priručnikom deca doživeti kao još jedno opterećenje, đaci su nas iznenadili, jer su prosto oduševljeni njime. Dopada im se čak i naslov knjige i vrlo rado je koriste.  Sa druge strane, svojom sistematizacijom, ona nastavnicima znatno olakšava posao.

    Priručnik za učenike i nastavnike, iz srpskog jezika kao nematernjeg, “Čarobni srpski”, finansirala je Vlada Mađarske, Ministarstvo za ljudske resurse, a izdavač je Udruženje prosvetnih radnika Mađara Severne Bačke.

    O.P.

    Cenovnik Subotičkih Novina

    Apoteka Subotica

    4_22.jpg

    Kuća zdravlja

    4_20.jpg

    Zoo Palić

    NorDent

    Suboticagas

    Vojput

    Dom zdravlja