Naslovna stranaMEDLAB Pionir - Medeno Srce
Danas je 25.05.2017. ?etvrtak
 
NAJNOVIJI BROJ
Novi broj
Godina I, Broj 13
  26. maj 2017.

 
2_4.jpg
 

 

 

 
 
 
 
Grad
Građevinske dozvole za 28 dana!
10.03.2015.

Počela primena Zakona o planiranju i izgradnji

Rok koji je Ministarstvo građevinarstva dalo lokalnim samoupravama za uvođenje objedinjene procedure izdavanja građevinskih dozvola istekao je 1. marta. Šta se dobija obavezom da se dozvola izda za 28 dana ako je moguće da bude izdata, kao i do sada, za tri do četiri dana, pod uslovom da je priložena kompletna dokumentacija?

2130_1.jpg
Zoran Ćopić, šef Službe za građevinarstvo

Novi Zakon o planiranju i gradnji usvojen je 17. decembra, kada je i stupio na snagu, ali su sve lokalne samouprave u Srbiji dobile vreme da se do 1. marta pripreme kako bi građevinske dozvole mogle da izdaju, putem objedinjene procedure, brže i efikasnije nego do sada, najduže za 28 dana! Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović tim povodom objasnila je da investitori neće više “ići od šaltera do šaltera, od javnog preduzeća do javnog preduzeća, od kancelarije do kancelarije, od ministarstva do ministarstva, tražeći uslove i biti na neki način ponižavani”. Prema njenim rečima, taj posao sada preuzima lokalna samouprava i grad je taj koji mora da nabavi sva mišljenja, osnovne i dopunske uslove koji su potrebni, da bi se dobila građevinska dozvola.

Reklo bi se na prvi pogled da je učinjen značajan korak da se nadležne službe privole na ažurnost i da predmeti ne sakupljaju prašinu po birokratskim fijokama, a da li je to baš tako ili medalja, kao i obično, ima i svoju drugu stranu?

“Trajanje postupka izdavanja građevinske dozvole ne zavisi uvek samo od Službe za građevinarstvo i ljudi koji rade u njoj, nego od mnogo različitih faktora, kao što su veličina objekta, obima potrebne dokumentacije i sličnog. Svaki predmet je specifičan i različit, zahteva obradu, pregled dokumentacije i upoređivanje sa zakonskim propisima, i nije svejedno da li izdajemo dozvolu za garažu, porodičnu kuću, stambeni objekat od par hiljada kvadratnih metara ili industrijski objekat. Tako da reći da za jednu dozvolu treba određeni broj dana, mislim da se na taj način ne može razgovarati.  U svakom slučaju, kada je Službi predata kompletna dokumentacija, nama ne treba 28 dana nego tri do četiri dana da je pregledamo, overimo, ispišemo rešenje i izdamo ga investitoru!  To govorim pod uslovom da je zaista kompletna! U nekim slučajevima procedura zahteva dosta saglasnosti i ispunjavanje uslova javnih preduzeća, i jasno je da ako se gradi objekat od nekoliko hiljada kvadratnih metara da se mora znati gde mu je priključak za struju, da li je potrebna trafo stanica, kako stoje pristupne saobraćajnice – sve to podrazumeva određeno vreme za prikupljanje dokumentacije.  Što se nas kao Službe tiče, kada je investitor upotpuni, bez obzira na obimnost i dokumentacije i projekta, on će za tri do pet dana dobiti dozvolu”, kaže Zoran Ćopić, šef Službe za građevinarstvo.

Ćopić podseća da je sada smanjena investiciona aktivnost i da nema toliko predmeta kao što je nekada bilo, ali da je sada teže raditi nego kada je bilo više predmeta, pre svega zbog komplikovanosti procedure. A ukoliko se ona u potpunosti pojednostavi, može se otići u drugu krajnost – da investitori bukvalno rade šta hoće!

2130_2.jpg“Problem da se izdejstvuju saglasnosti od javnih preduzeća više je izražen kod republičkih nego kod lokalnih, jer na lokalne ipak možemo više da utičemo, i to su sve momenti koji odlučuju o dužini vremena za izdavanje dozvole. Što se nas tiče, rok od 28 dana nije sporan, ali ako bi se svi ti uslovi za investitore koji sada postoje izbacili, onda bi njima bilo prepušteno na volju da se ponašaju kako hoće! A to ne bi baš bilo dobro. Mnoge stvari nećemo moći da kontrolišemo niti utičemo na njih. Postupak prikupljanja saglasnosti i uslova sada pada na Gradsku upravu, odnosno Sekretarijat za građevinarstvo ili Odsek za objedinjene procedure. Mi smo 1.mart spremno dočekali i do sada smo izdavali dozvole relativno brzo pod uslovom da je dokumentacija koju je sakupljao investitor bila kompletna. Sada će taj teret da padne na Službu, odnosno Sekretarijat za građevinarstvo i objedinjene procedure i zavisiće delom i od efikasnosti javnih preduzeća koja su dužna da daju svoje uslove. Za očekivati je da će za početak biti i problema i nejasnoća, na primer kakva su naša ovlašćenja u slučaju da javna preduzeća kasne sa davanjem uslova i saglasnosti, ali nadamo se da će to biti prevaziđeno i da će praksa pokazati da će sve ići bolje i brže”, kaže Zoran Ćopić.

U Subotici je već podneto nekoliko zahteva za izdavanje građevinskih dozvola po novom zakonu, a nadležni se nadaju da će rokovi za njihovo izdavanje biti ispoštovani. Subotička lokalna samouprava preduzima mere u pravcu ispunjavanja zakonske obaveze o izdavanju građevinskih dozvola za 28 dana. Sastanak gradonačelnika sa predstavnicima svih javnih preduzeća na temu izdavanja dokumenata potrebnih za dobijanje građevinske dozvole, koje će sada umesto investitorima dostavljati Sekretarijatu za građevinarstvo, bio je zakazan za četvrtak. Stranim investitorima će, kao i do sada, sve potrebne informacije biti dostupne u Privredno tehnološkim parkovima. U ovom preduzeću ocenjuju da je subotička Služba i do sada bila efikasna u brzini izdavanja građevinskih dozvola i pozdravljaju donošenje Zakona koji definiše ovakve rokove.

Legalizacija

Od blizu 18.000 zahteva za legalizaciju koji su u Subotici podneti od 2003. godine, u Sekretarijatu za građevinarstvo do sada je rešeno oko 9500, odnosno više od polovine.

“Legalizacija se odvija određenim ritmom koji je manje-više ustaljen, tako da smo prošle godine uradili 450, a od početka ove godine 80 predmeta. Sve zavisi od materijalnih i drugih mogućnosti onih koji su podneli zahteve, jer problem su troškovi koji se javljaju ne samo kod nas, nego i kod projektne dokumentacije, izrade geodetskih snimaka, uvođenja u katastar i drugo. Što se tiče tih troškova, primenjuje se Pravilnik o legalizaciji već nekoliko godina, ali ne može se jednoznačno reći koliko oni staju.  Sve to zavisi od mnogo faktora – pre svega zone u kojoj se objekat nalazi, zatim veličine i namene, pa onda od toga da li se njime rešava stambeno pitanje vlasnika, da li mu je to jedini stambeni objekat ili ih ima više, i tako dalje. Ono što usporava legalizaciju jeste da ljudi ne da ne žele da plate troškove, nego uglavnom ne mogu da ih plate”, kaže Zoran Ćopić.

U pripremi je novi Zakon o legalizaciji, koji, kako se nezvanično saznaje, treba da stupi na snagu sredinom godine i očekuje se da će doneti nova rešenja koja će ubrzati ovaj postupak.

M. R.

Cenovnik Subotičkih Novina

Apoteka Subotica

4_22.jpg

Kuća zdravlja

4_20.jpg

Zoo Palić

NorDent

Suboticagas

Vojput

Dom zdravlja