Naslovna stranaDetoxLand Pionir - Medeno Srce
Danas je 22.06.2018. Petak
NAJČITANIJE
     
    NAJNOVIJI BROJ
     
    Godina I, Broj 16
      16. jun 2017.


     
    2_4.jpg
     

     

     

     
     
     
     
    Kultura
    U Gradskom muzeju Subotica, u okviru međunarodne gostujuće izložbe „Secesija i priroda“.
    Secesija kao srž vizuelnog identiteta Subotice
    10.08.2015.

    U Gradskom muzeju Subotica, predavanjem „Ptice i veverice - skulptoralna dekoracija secesijske arhitekture u Subotici i na Paliću“, istoričarka Neda Džamić je u okviru međunarodne gostujuće izložbe „Secesija i priroda“ ukazala na značaj i ugroženost kulturnog nasleđa Grada.

    Neda DžamićNeda Džamić, istoričarka umetnosti međuopštinskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, predavanjem „Ptice i veverice- skulptoralna dekoracija secesijske arhitekture u Subotici i na Paliću“, održanom u Gradskom muzeju krajem protekle sedmice, ukazala je na poseban značaj i segment tog kulturnog nasleđa, koji je u mnogome nepoznat, ali u više slučajeva i ugrožen.

    —Iako u Gradu preovladava arhitektura više različitih stilova, secesijska zdanja Suboticu čine prepoznatljivom i jedinstvenom, jer joj daju posebnu atmosferu, razigranost i kolorit.  Od posebnog značaja je skulptoralni ukras na secesijskim objektima, koji je mnogo više od puke dekoracije, jer predstavlja samu srž vizuelnog identiteta Grada, podsvesno duboko utisnut u slikovnu memoriju svih Subotičana ali i turista, ističe Neda Džamić.

    Prikazan je veliki broj objekata i njihova karakteristična dekoracija, koja je svojim simbolima često ukazivala i na samu namenu građevine.

    —Takav je i objekat u ulici Dimitrija Tucovića 15, poznata kao zgrada Fidelinke. Podigao je Ferenc Rajhl 1901. godi.  za potrebe austrougarske banke i prepuna je skulptoralne dekoracije, odnosno simbola: bog Merkur, sfinga, suncokreti, groteskan lica, ključ. Merkur je u rimskoj mitologiji bio bog trgovine, suncokreti treba da simbolišu izobilje ili bogatsvo, groteska lica su neka vrsta čuvara, a ključ simbolizuje da će novac biti na sigurnom. Kvake u obliku sfinge su jedan od najlepših secesijskih detalja, a poznato je da je sfinga simbol čuvara tajni. Sličnu dekoraciju, ali u duhu mađarske varijante secesije, ima objekat na Korzou br.4, arhitekata Marcela Komora i Deže Jakaba, poznatiju pod nazivom "Putnik". Zbog namene, koja je prvobitno bila zamišljena kao banka, motivi na fasadama su: sunce, košnice, veverice, stilizovane sove, koje su imale cilj da prikažu vrlinu štedljivosti.  Ovde se bogato koristi Žolnai keramika, što doprinosi njenoj izražajnosti.  Žolnai keramika će svoju bogatu primenu pronaći u izgradnji Gradske kuće. Posebno je upotrebljena u enterijeru i to naglašavajući njen svečani ulaz.  Zid glavnog stepeništa obložen je tamnozelenim reljefnim pločicama u kojima su smešteni medaljoni sa detaljima iz tadašnjeg života Subotice, a tu su i simboli mesnih zanata i trgovine, objašnjava Džamić.

    Ona je istakla i da su novinu u izgradnji Subotice donela braća Vago iz Budimpešte, koji su 1906. godine podigli najamnu palatu Mikše Demetera, u kojoj je danas smešten Gradski muzej.

    2746_2.jpg—Neizbežan dekorativni detalj na fasadi je ptica, koja je inače postavljena i na svim objektima koje su braća Vago projektovali.  Jedan od lokalnih arhitekata koji je prihvatio ovaj pravac i kome su braća Vago bili inspiracija bio je i Titus Mačković, što je i sagledivo na palatama koje je podigao i to u Štrosmajerovoj 22, Đure Đakovića 19 i Petefi Šandora 14. Vrlo zanimljivu skulptoralnu dekoraciju ima i ugaoni objekat, gde se danas nalazi poslastičarnica Ravel.  Izgrađena je u svrhu Gradske najamne palate 1913. godine po projektu Vadas Pala.  Na polukružnom erkeru nalaze se tri figuralne kompozicije u kamenu sa pozlaćenom pozadinom od mozaika. Tim reljefima predstavljena su izvesna stremljena grada. Na mansardnom delu objekta, okrenutog ka Pozorištu, nalazi se stakleni zid prvog gradskog ateljea.  Sa obe strane nalaze se muške figure u plitkom reljefu, a jedna simbolima ukazuje na zanatstvo i industriju, dok druga na kojoj su predstavljeni- lira, vaza, paleta i četkice treba da ukaže na umetnost. Obe nose poruku, a to je spoj umetnosti i zanatstva, a toj ideji je secesija težila, objašnjava Džamić.

    Kao istoričarka, upozorila je i na primere nebrige oko zaštite, na šta Subotičane podsećaju nekadašnje dve Rajhlove kuće u Vase Stajića, koje su nepovratno izgubljene.

    N.H.K.

    Cenovnik Subotičkih Novina

    Apoteka Subotica

    4_22.jpg

    Kuća zdravlja

    4_20.jpg

    Zoo Palić

    NorDent

    Suboticagas

    Vojput

    Dom zdravlja