Naslovna stranaDetoxLand Pionir - Medeno Srce
Danas je 19.02.2018. Ponedeljak
NAJČITANIJE
     
    NAJNOVIJI BROJ
     
    Godina I, Broj 16
      16. jun 2017.


     
    2_4.jpg
     

     

     

     
     
     
     
    Komunalije
    Msc Dragan Božinović, diplomirani ekonomista, direktor JKP "Suboticagas", najavljuje od 1. oktobra ponovo niže cene gasa
    Suboticagas od oktobra - nudi gas čitavoj Srbiji!
    23.09.2015.

    • Od 1. oktobra - ponovo niže cene gasa! • Suboticagas rešio sve „repove” dugovanja • Novi uslovi poslovanja promenili i prilike na tržištu: Prodaja gasa postepeno prestaje da bude privilegija i apsolutni monopol države, pa ćemo od oktobra gas ponuditi i drugim kupcima na teritoriji Srbije i započeti poslovanje na tržištu gasa i traženjem dela zarade - van Subotice, ističe direktor „Suboticagasa” Dragan Božinović.

    2921_1.jpg
    Msc Dragan Božinović, diplomirani ekonomista,
    direktor JKP "Suboticagas"

    Pored još jednog sniženja cene gasa, od oktobra, „Suboticagas” je ove godine imao veliki broj reprograma, kojima je pismenim putem, kroz obavezujuću formu, omogućavao potrošačima gasa da do nastupajuće grejne sezone, lakše, kroz vremensku odgodbu, rešavaju obaveze i otplate svoje dugove na bezbolniji način. Ipak, građanima su i dalje cene visoke naspram plitkih džepova, ali u „Suboticagasu” objašnjavaju, „da je problem što domaćinstva imaju relativno niska primanja u odnosu na standarde razvijenijih zemalja, a cene gasa su, uz neke korektive koji proizilaze iz geopolitičkih razlika, približno iste, dakle evropske”.  O novim zakonskim regulativama i promenama koje se odnose i na, do sada jedinog lokalnog distributera gasa, razgovaramo sa direktorom preduzeća, Draganom Božinovićem.

    • Šta je u poslovnom smislu u JKP „Suboticagas” obeležilo ovu godinu?

    —Ovu godinu je obeležilo višestruko smanjenje cene gasa i za građane i za poslovne potrošače.  Vršeno je dalje poslovno prestrojavanje prema Zakonu o energetici, a po prvi put je bilo i blokade računa i stečajeva kod nekoliko većih distributera gasa u Srbiji.

    • S obzirom na nizak standard građana u Srbiji, kakvo je stanje u naplati komunalnih usluga i likvidnost preduzeća?

    —Naplata je u ovoj godini omogućila brži obrt sredstava i pravovremeno izmirenje svih naših obaveza prema snabdevaču gasa –Srbijagasu.  Rešili smo se svih repova, u smislu dugovanja preduzeća iz prethodnih perioda, pre 2014.  godine. U tom cilju, u ovoj godini imali smo veoma veliki broj reprograma kojima smo pismenim putem, kroz obavezujuću formu, omogućavali potrošačima gasa da do nastupajuće grejne sezone lakše, kroz vremensku odgodbu, rešavaju svoje obaveze i otplate svoje dugove na bezbolniji način.

    • Koliko su na dugovanje građana uticale cene gasa?

    — Cene gasa su i za građane i za poslovne potrošače - nikad manje. Evo, sledi još jedno značajnije pojeftinjenje gasa za domaćinstva od 1. oktobra, tako da će one biti na nivou važećih cena, od pre nekoliko godina, čak ispod 40 dinara po kubiku, bez PDV-a. To nas kao distributere obavezuje, da u cilju održavanja pozitivnog poslovanja, sa minimalnom razlikom u ceni, koje to pojeftinjenje donosi, u narednom periodu podignemo stepen naplate na još viši nivo, jer povećanjem potrošnje u grejnoj sezoni, rizici u likvidnosti i ekonomičnosti postaju veći. Ova činjenica dovodi u pitanje i mogućnost nastavka poslovne politike koju zovemo „besplatan priključak za građane“, jer je to poslovni koncept koji zahteva značajna ulaganja, pa je pitanje da li će biti ekonomskog opravdanja da se u uslovima smanjenja dobiti, nastavi sa takvom poslovnom politikom.

    •Građani u Subotici, ipak, smatraju da su i te cene visoke za njihov džep?

    —Problem je što su naša primanja, po domaćinstvu posmatrano, relativno mala u odnosu na standarde razvijenijih zemalja, a cene gasa su, uz neke korektive koji proizilaze iz geopolitičkih razlika, približno iste, dakle evropske. Ta dva suprotna vrednosna pokazatelja, kroz kvalitet usluga, kod naših građana stvaraju sliku da je ova vrsta energije prilično skupa. Ipak, gas je, što se grejanja tiče, sada najjeftiniji energent koji se ne plaća unapred, kao na primer ugalj, drvo i mazut i koji obezbeđuje najveći komfor stanovanja.

    •Tržište gasa za velike potrošače je već na snazi. Jesu li svi bivši korisnici gasa ostali kod subotičkog snabdevača?

    —Svi veći poslovni potrošači, koji su u ovoj godini otišli na neki drugi vid snabdevanja, kod drugih snabdevača, svoje poverenje u snabdevanju gasom ponovo su poverili Suboticagasu, ili su izrazili želju da to urade do kraja ove godine. Mi ćemo prodaju gasa, tamo gde nađemo poslovnog interesa, od 1. oktobra ponuditi i drugim kupcima na teritoriji Srbije, jer imamo iskustva i organizacijskih kapaciteta da započnemo sa tim aktivnostima.  

    •Kako globalno vidite sledeću poslovnu godinu?

    — Planovi su bazirani na daljem širenju distributivne mreže, početku značajnije tehničke obnove mernih uređaja, koje bi trebalo da završimo do 2019. godine, maksimalno korektnom i poslovnom odnosu prema potrošačima, kao i već pomenutom traženju dela zarade, u poslovanju na tržištu gasa van Subotice.

    •Da li će i kod Vas u JP Suboticagas biti otpuštanja radnika, prema novom Zakonu, koji određuje broj zaposlenih u javnim preduzećima?

    —Još ne znamo koliku će Subotica imati kvotu, odnosno maksimalan broj zaposlenih u javnom sektoru. Mi očekujemo da će u okviru tog broja, broj radnika u javnim preduzećima biti selektivno određen i da će se određivanje broja zaposlenih u njima vršiti prevashodno po ekomomskim kriterijumima.  To bi značilo, da bi bile uzete u obzir i činjenice: koja preduzeća se u većoj ili manjoj meri finansiraju iz lokalnog budžeta, odnosno koja preduzeća troše i dinar građana. Zatim, kako preduzeće posluje, sa gubitkom ili sa manjom ili većom dobiti i još neki parametri.  Značajno je u tome sagledati i kakvi su budući razvojni planovi pojedinačnih preduzeća, kakav je bio stepen povećanja broja radnika u tim preduzećima u poslednjih nekoliko godina i drugi parametri koji imaju uticaja na poslovanje.  Ovi kriterijumi se mogu kvantifikovati, odnosno brojčano vrednovati i oni otklanjaju mogućnost administriranja, na osnovu utisaka, lobiranja i drugih stavki, s obzirom da su dati kriterijumi u Zakonu prilično deskriptivni.

    Dakle, ako je svrha Zakona manje optrećenje države i građana i povećanje učinka u poslovanju preduzeća, onda je logično, da onaj deo sredstava koji se troši na zarade zaposlenih, materijalne troškove i investicije, bude relevantan za odlučivanje po gornjim kriterijumima, jer to praktično znači veće opterećenje u poslovanju preduzeća, kao i opterećenje lokalnog budžeta. To je logično, jer su bruto zarade u javnim preduzećima, kao i materijalni troškovi, značajniji faktori koji utiču na rezultat poslovanja preduzeća.

    Suboticagas je distributer gasa čiji su rezultati poslovanja poznati, čiji je kvalitet usluga na visokom nivou, a organizovanost respektabilna i koji ima kapacitet razvoja firme isključivo naslonjen na sopstveni rezultat poslovanja. Pored toga, Suboticagas od prošle godine daje značajna sredstva u budžet lokalne samouprave.  Na osnovu toga, mi ne vidimo šta bi bila svrha ili ekonomski smisao nekih redukcija broja zaposlenih u ovom preduzeću.

    •Koliko u tome pomaže lokalna samouprava?

    -Mogu reći da je saradnja sa lokalnom samoupravom maksimalno korektna, gradonačelnik i njegovi saradnici, koliko mu to slobodno vreme dozvoljava, informišu se o svim značajnijim poslovnim aktivnostima u preduzeću, a nadležna pomoćnica gradonačelnika za komunalne poslove, vrlo posvećeno to operativno koordinira. Mi poštujemo sve odluke osnivača, ali nam baš ne prijaju neka tumačenja stručnih službi, u primeni zakonske regulative. Šta možemo, to su „ čari“ zakonske regulative, koja u primeni često isključuje elementarnu ekonomsku logiku i ima miris birokratskog treniranja strogoće.

    •Krajem godine imate lep jubilej – deset godina od osnivanja firme. To je prilika da se istaknu još neki prioriteti i rezultati Vašeg preduzeća?

    —U tom desetogodišnjem periodu, svake godine je beležen određeni rast, tehnološki razvoj i širenje mreže. Novi uslovi poslovanja, u poslednjoj godini, promenili su i prilike na tržištu: Prodaja gasa postepeno prestaje da bude privilegija i apsolutni monopol države. Tržište je postalo neminovni korektor, afirmiše se kriterijum ponude i potražnje, a država je zadržala pravo da, putem nadležne Agencije, bude regulator tih odnosa kod građana, prevashodno da bi bila uvažena i socijalna komponenta, zaštićen standard građana i zadržan nadzor nad svim tim parametrima u potrošnji gasa. To se, prema sadašnjim cenama gasa za domaćinstva i očito - vidi.

    Mislimo da je to krajnje ispravno i da građani, zbog toga, nemaju razloga za veću zabrinutost, a pitanje snabdevanja gasom je državno pitanje koje nadležno Ministarstvo i Vlada veoma uspešno planiraju.

    Nada Harminc Karanović

    Cenovnik Subotičkih Novina

    Apoteka Subotica

    4_22.jpg

    Kuća zdravlja

    4_20.jpg

    Zoo Palić

    NorDent

    Suboticagas

    Vojput

    Dom zdravlja