Naslovna stranaDetoxLand Pionir - Medeno Srce
Danas je 20.02.2018. Utorak
NAJČITANIJE
     
    NAJNOVIJI BROJ
     
    Godina I, Broj 16
      16. jun 2017.


     
    2_4.jpg
     

     

     

     
     
     
     
    Grad
    „Suboticatrans“ polovnjacima obnavlja vozni park
    Staro (skoro) kao novo!
    14.09.2016.

    • U nemogućnosti da kupi nove autobuse, gradski prevoznik opredelio se za korišćene, koji u odnosu na većinu postojećih u voznom parku deluju savremeno i očuvano. Prvi zglobni niskopodni autobus MAN-a stigao u Suboticu. Gradsko saobraćajno preduzeće beleži veći broj putnika, ali mu nedostaju vozači

    4365_1.jpg
    Prvi zglobni niskopodni autobus u Subotici

    Autobusi kojima se vozimo u javnom saobraćaju ne pružaju reprezentativnu sliku – na prvi pogled je jasno da je većina stara i istrošena i da im ni u jednoj zemlji gde vladaju bolje ekonomske prilike ne bi bilo mesta na gradskim ulicama i drumovima. Ali, u nedostatku boljeg rešenja, „Suboticatrans“ nastoji da održavanjem i popravkama ovih „staraca“ ispoštuje red vožnje i broj kilometara koji svakodnevno pređu. To je teško postići jer su i kvarovi mnogo češći kod vozila koja su po pravilu već odavno trebalo da budu rashodovana.

    „Suboticatrans“ trenutno raspolaže sa 86 vozila i njihova prosečna starost je 13 godina i 9 meseci, dok je optimalni vek korišćenja deset godina. Taj prosek na žalost ne pruža pravu sliku, jer imamo i gradske mini-buseve koji su u upotrebi jedva četiri godine, a realnost je ta da su nam najstariji gradski solo-autobusi čija je prosečna starost 16 godina i 11 meseci, dok su vozila na međugradskim linijama najbrojnija i ona su u proseku za samo dva meseca „mlađa“.  Verovatno smo gradski prevoznik sa najstarijim autobusima i činimo pokušaje, naročito prošle i ove godine, da najistrošenije vozne jedinice koje više nisu bezbedne za javni saobraćaj isključimo iz našeg voznog parka i zamenimo novijim“, kaže inženjer Milan Vasović, pomoćnik direktora za saobraćaj u Javnom komunalnom preduzeću „Suboticatrans“.

    4365_2.jpg
    Milan Vasović, pomoćnik
    direktora za saobraćaj u
    „Suboticatransu“

    Kada se zna da je za jedan novi autobus potrebno izdvojiti između 200 i 250 hiljada evra, a da bi godišnje bilo optimalno da se kupi desetak, onda je jasno da u Gradskom saobraćajnom preduzeću o takvom rešenju mogu samo da sanjaju. Ono je stoga potraženo u kupovini polovnih vozila iz inostranstva koja su u prihvatljivom stanju.

    „Ekonomska situacija je takva da ne možemo kupovati nova vozila, zbog čega je donesena ovakva poslovna odluka. U toku ove godine uspeli smo da nabavimo četiri polovna autobusa koja su ipak manje starosti, a do kraja godine očekujemo da će stići još četiri“, kaže Milan Vasović.

    Niskopodni za prigradske linije

    Računica je jasna – za manje od 80 hiljada evra rešava se jedan od gorućih problema u javnom prevozu, a odabrana su vozila koja, osim što nisu eksploatisana u našim uslovima i na našim drumovima i imaju očigledan stepen očuvanosti, dolaze od renomiranog proizvođača i postoji veoma dobra mogućnost nabavke rezervnih delova za njih.

    „Autobusi su godišta 2006.  i 2007. i od četiri koja smo do sada kupili dva su već u upotrebi a za dva se procedura uvođenja u vozni park privodi kraju.  Cena je 39,6 miliona dinara, za sva četiri, i gledali smo da to budu autobusi takvog tipa kakve već imamo u svom voznom parku, jer većina motora u našim autobusima su MAN-ovi, dakle to je bio uslov pogotovo što imamo prilično uhodane kanale nabavke i na tenderu odabrane dobavljače koji su u mogućnosti da obezbeđuju delove za njih. Zatim, pored godišta i cene kada smo kupovali autobuse, vodili smo računa da uzmemo one koji su prešli najmanji broj kilometara.  Osim što su vizuelno prihvatljiviji za naše putnike, oni su i po svojoj konstrukciji savremeniji i rezultat je da na prigradskim linijama imamo prvi zglobni niskopodni autobus“, kaže Milan Vasović.

    4365_3.jpg
    Autobusi koji su nabavljeni imaju savremenu
    konstrukciju i izgled

    Do kraja godine, kako napominje direktor saobraćaja, treba očekivati još četiri „nova polovnjaka“, ali šta je sa devizom „kupujmo domaće“ i autobusima ovdašnjih proizvođača?

    „Postoji linija snabdevanja od domaćeg proizvođača „Ikarbusa“ čiji su gradski solo autobusi nešto jeftiniji i mogu se naći po ceni od oko 145.000 evra na šta se dodaje PDV. Ovi autobusi su zaista prihvatljivi, dobri, niskopodni i takođe postoje verzije sa MAN-ovim motorima i savremenim menjačima pa bi sigurno bili dobri i za naše uslove. Ono što je bila mana nekih naših proizvođača u prethodnom periodu to je nešto lošija antikorozivna zaštita i pouzdanost sklopova, međutim, „Ikarbus“ zaista učinio napor da te nedostatke otkloni i da autobusi samim tim što su niskopodni budu prihvatljivi za korišćenje od strane naših putnika. Vozila koja smo nabavljali 90- ih godina uglavnom su bila domaće proizvodnje, „Ikarbusa“ i „Neobusa“ iz Novog Sada koji više ne radi i nije lako obezbediti delove za njih“, kaže Vasović.

    Što je veća starost voznog parka, veća su i ulaganja u održavanje a procenat učešća ovih troškova samo kada su u pitanju delovi u „Suboticatransu“ je oko sedam odsto, što je veoma mnogo, ali se izlazi na kraj jer imaju sopstvenu servisnu radionicu, u kojoj se obavlja i redovan tehnički pregled vozila. Uobičajeno vreme je svakih šest meseci ili po potrebi na zahtev vozača, ali to ne važi za autobuse koji prevoze decu i oni moraju na kompletan tehnički pregled svakih pet dana!

    „Najčešći kvarovi na gradskim autobusima su na sistemu otvaranja i zatvaranja vrata, što nije čudo jer u Subotici imamo preko 250 gradskih stajališta i teško je zamisliti koliko puta dnevno se otvore i zatvore! Na autobusima nabavljenim posle 2000.godine relativno su česti kvarovi na klima uređajima.  Tada u našoj zemlji nije bilo mnogo gradskih i prigradskih autobusa sa klimama, to su bili počeci i za „Ikarbus“ i mi smo bili jedan od njihovih prvih kupaca. Zatim, zbog slabe antikorozivne zaštite i zima provedenih na drumovima, izraženi su znaci korozije na autobusima i naša bravarska radionica ima pune ruke posla“, kaže Milan Vasović.

    Putnika više, vozača manje

    Posle niza godina u kojima je opadao broj korisnika javnog prevoza, u toku prošle i ove Gradsko saobraćajno preduzeće beleži blagi porast u tom pogledu. Za prvih šest meseci prevezeno je oko 570.000 putnika mesečno, i ukoliko se ta tendencija nastavi, u 2016- oj to će biti čak oko sedam miliona prodatih autobuskih karata!

    „Ovo najviše možemo da zahvalimo povećanju broja zaposlenih u Industrijskoj zoni u Malom Bajmoku i najviše je putnika u vremenu vršnih opterećenja – kada radnici odlaze na posao ili se vraćaju sa posla. Što se tiče broja pređenih kilometara, on takođe raste i red vožnje stalno usklađujemo u dogovoru sa radnim organizacijama koje su naši najveći korisnici i mesnim zajednicama, da bi ispunili njihove zahteve oko broja i vremena polazaka i tako dalje“, objašnjava pomoćnik direktora za saobraćaj Milan Vasović.

    U isto vreme, međutim, „Suboticatrans“ se suočava sa novim i sve izraženijim problemom – nedostatkom vozača. Ne samo da vozači odlaze iz preduzeća, nego ih nema ni na tržištu radne snage, i to nije situacija koja je karakteristična samo za Suboticu, nego i za druge gradove.

    „U Subotici veliki broj ljudi ima mogućnost da dođe do posla u zemljama Evropske unije zahvaljujući dvojnom pasošu, i vozači odlaze jer su tamo traženi i takođe postoji manjak vozača D-kategorije. A da bi došli do toga da mogu da upravljaju autobusom i prevoze putnike, naši vozači uz znatna ulaganja moraju da ispune i uslov da nisu mlađi od 24 godine, pa kada završe srednju školu sa 18 ili 19 godina imaju dosta vremena da se predomisle i nađu drugi posao. Zato je preduzeće lišeno mogućnosti da ulaže u stipendiranje takvog kadra koji, kao što vidimo, u potrazi za većom zaradom i boljim životom posle toga odlazi iz zemlje. Prema novim zakonskim odredbama koje su u pripremi kada je reč o licenciranju vozača, njihovo zanimanje postaće još zahtevnije i biće potrebna još veća ulaganja da do njega dođu“, kaže Milan Vasović.

    Nova stajališta

    „Do kraja godine, pored obnavljanja voznog parka, predstoji i izgradnja još 20 novih autobuskih stajališta, deset gradskih i deset prigradskih, prema predlogu koji smo dostavili Direkciji za izgradnju grada. Isto tolikom broju se nadamo i u 2017. godini. Namera nam je i da povećamo broj informacionih displeja, kako bi putnici u svakom trenutku znali koliko treba da čekaju autobus.  Sada ih imamo 27, a bilo bi dobro da ih bude na svim frekventnijim stajalištima“, kaže Milan Vasović.

    M.Radojčin

    Cenovnik Subotičkih Novina

    Apoteka Subotica

    4_22.jpg

    Kuća zdravlja

    4_20.jpg

    Zoo Palić

    NorDent

    Suboticagas

    Vojput

    Dom zdravlja