Naslovna stranaDetoxLand Pionir - Medeno Srce
Danas je 19.02.2018. Ponedeljak
NAJČITANIJE
     
    NAJNOVIJI BROJ
     
    Godina I, Broj 16
      16. jun 2017.


     
    2_4.jpg
     

     

     

     
     
     
     
    Grad
    Kroz manji prozor - lakše u Evropu!
    19.12.2013.

    Novi propisi o ispravnosti liftova 

    Od prvog dana naredne godine, svi liftovi na kojima stakleni prozor bude veći od deset santimetara biće isključeni, a njihovo puštanje u pogon tretiraće se kao krivično delo. Pravilnik je usaglašen sa direktivama Evropske unije, a u Subotici prepravka je počela još 2005. godine.

    Zgrade u kojima je stakleni otvor na vratima lifta širi od deset santimetara, od 1. januara neće moći da dobiju sertifikat o bezbednosti i moraće ovo prevozno sredstvo da isključe iz upotrebe. U protivnom, njihovo korišćenje, odnosno stavljanje u pogon, predstavljaće krivično delo.

    444_1.jpg

    Smanjivanje prozora propisano je Pravilnikom o bezbednosti liftova iz 2010. godine, koji je usaglašen sa direktivama Evropske unije, i od tada je dat prelazni period za usklađivanje dimenzija kontrolnog otvora, koji ističe sa poslednjim danom ove godine.

    „S obzirom na nesreće do kojih može doći, i dolazilo je nažalost, u situacijama kada se lift zaglavi između spratova, a putnici u panici razbiju staklo i pokušaju da izađu, pa lift krene, u Subotici smo još 2005. godine počeli sa adaptacijom prozora, tako da svih 150 uređaja koji su kod nas na održavanju već odgovara bezbednosnim propisima. Na većini starih liftova širina otvora bila je i do 45 santimetara, dok kod onih koji su ugrađeni u novijim zgradama nije bilo potrebe za intervencijom ove vrste“, kaže Goran Bekonja, rukovodilac Službe za brigu i staranje o poslovnom i stambenom fondu pri Direkciji za izgradnju grada.

    U Subotici su liftovi stari u proseku između 30 i 35 godina, a reč je uglavnom o električnim, i takvih je u režimu održavanja 130, dok je savremenijih, hidrauličnih liftova, dvadesetak. Redovno se obavljaju mesečne i godišnje kontrole, za koje su, putem javne nabavke koja se svake godine raspisuje, zaduženi „Daka servis“ iz Beograda, za električne, i „Lift-servis“ iz Subotice za hidraulične. Što se tiče sužavanja otvora, ono se odnosi na prilazna ali ne i na kabinska vrata.

    „Kabinska vrata moraju da imaju svi liftovi u stambenim zgradama, to su, znači, ona unutrašnja i na njima može da bude prozor ili ga ne mora biti, i za njega nije propisana širina, dok se propis o smanjenju otvora na deset santimetara odnosi na prilazna vrata. U zgradama koje su isključivo poslovne ne moraju postojati kabinska vrata, ali mora da bude neka vrsta zaštite – foto zavesa ili foto ćelija. Veličina otvora na prilaznim vratima, u stvari, bila je regulisana još u dopuni Pravilnika iz 1996. godine, tako da za nas to ne predstavlja neku novinu ili iznenađenje“, kaže Đuro Mudri, referent za održavanje liftova u Službi.

    Policija za liftove?

    U Direkciji za izgradnju grada naglašavaju da imaju uvid u stanje samo onih liftova koji su u njihovom režimu održavanja, a kako oko 80 odsto zgrada ima zaključene ugovore, može se računati da za još nekoliko desetina liftova nema podataka da li su vlasnici stanova u tim stambenim objektima uskladili dimenzije otvora sa propisima. Obaveze koje imaju skupštine stanara koje su održavanje poverile Direkciji, odnose se i na njih, međutim, zgrade van organizovanog režima imaju pravo da samostalno biraju i angažuju majstore i obavljaju popravke tako što ih direktno finansiraju, a ne preko etažne naknade. Ovo se, naravno, odnosi i na liftove, ali je pitanje da li i ko kontroliše kako poštuju propise, kao što je ovaj koji će stupiti na snagu od 1. januara.

    „Naši propisi od 2010. godine predviđaju i uvođenje inspektora koji bi kontrolisao da li su liftovi bezbedni i za propuste kažnjavao njegove vlasnike, odnosno preduzeća koja ih održavaju. Ali, država nikako da angažuje te svojevrsne „policajce za liftove“. Još 1986. godine domaće zakonodavstvo u ovoj oblasti bilo je usklađeno sa evropskim, ali kod nas je puna primena tih pravila godinama odlagana“, izjavio je Vladan Zečević, šef poslovnice „Jugoinspekta“, firme za kontrolu i atestiranje liftova.

    Za svaki ugrađeni lift ovlašćena firma izdaje atest i utvrđuje da li je bezbedan. Prva potvrda bezbednosti važi deset godina, a s obzirom da se računa da je radni vek lifta 25 godina – u Subotici ga je većina odavno odslužila i zreli su za „penziju“. Međutim, žitelji višespratnica teško da će se odlučiti da stari uređaj zamene novim, jer je cena standardnog lifta za šestospratnu zgradu između 22.000 i 28.000 evra! Tako da usklađivanje otvora sa bezbednosnim propisima, koliko god da je važno i predstavlja jednu od direktiva Evropske unije, samo je deo problema sa kojima će se stanari kad-tad suočiti.

    Popravke na račun vlasnika

    Liftovi imaju status vozila u javnom saobraćaju, i zbog toga njihovi vlasnici, stanari u zgradama, imaju odgovornost za tehničku ispravnost i bezbednost uređaja. Prema odredbama Zakona o održavanju stambenih zgrada, sve odluke o investicijama u višespratnici donose se na osnovu vlasništva nad kvadraturom stambenog prostora. Svemu, naravno, treba da prethodi formiranje skupštine stanara, a u mnogim zgradama one nisu oformljene ili ne funkcionišu.

    M.Radojčin

     

     

    Da li Subotičani strahuju od liftova?

    Milena Obadić, Šenoina 5: Do sada nisam imala nikakva loša iskustva u vezi sa liftom, ako se i desi neki kvar to se otkloni, tako da opet funkcioniše kako treba. Nemam razloga da strahujem. Pet godina stanujem u ovoj zgradi i ne sećam se kada su otvori na vratima smanjeni, to mora da je bilo ranije.

    Viktorija Temunović, Braće Radića 11: Zadovoljna sam sa održavanjem liftova, zgrada je naša i mi rešavamo ako se neki problem pojavi, imamo majstora koji nam održava i on odmah dođe. Zašto bih se bojala lifta? Osećam se sigurnom i bezbednom kada uđem u lift.

    Robert Tot, Pavla Štosa 4: Lift dobro funkcioniše, mada je malo zastareo kao i većina u Subotici, koji su stari kao i zgrada, preko 30 godina, ali nema većih problema. Do sada sam zaglavljivanje liftova video samo na filmu, a ako mi se to i dogodi verujem da će neko doći da mi pomogne, tako da ne strahujem ni najmanje.

    Milka Inđić, Pavla Štosa 6: Naš lift dobro radi, nije se kvario koliko ja pamtim, jer ne stanujem dugo ovde. Imam strah od lifta jer sam jednom ostala u njemu zaglavljena tri sata dok sam živela u Belom Manastiru, tako da mi je ta fobija ostala. Sva sreća da sada stanujem u prizemlju.

     
       


    Cenovnik Subotičkih Novina

    Apoteka Subotica

    4_22.jpg

    Kuća zdravlja

    4_20.jpg

    Zoo Palić

    NorDent

    Suboticagas

    Vojput

    Dom zdravlja